Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wrocław. Przetargi na al. Architektów: drogowy z wykonawcą, tramwajowy w toku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/Wrocławskie Inwestycje

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław. Przetargi na al. Architektów: drogowy z wykonawcą, tramwajowy w toku
Fot. Daniel SiwakAleja Architektów będzie wydłużona w stronę torów kolejowych
Aleja Architektów na Nowych Żernikach ma niebywałe szczęście, bo będzie realizowana zarówno od strony drogowej, jak i tramwajowej. Jezdnia, chodnik i droga rowerowa mają już swojego wykonawcę. Natomiast wybór wykonawcy dokumentacji projektowej na torowisko jeszcze trwa.

Ta część Wrocławia rozwija się bardzo intensywnie. I nie chodzi tutaj tylko o wybudowany dekadę temu Dolnośląski Szpital Specjalistyczny czy obecnie budowane Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii. Magistrat zapowiedział, że przy al. Architektów postanie Zespół Szkolno-Przedszkolny oraz obiekty Wrocławskiego Centrum Sportu. Do tego wokoło powstały lub powstają liczne inwestycje mieszkaniowe.

Aleja Architektów – z drogą rowerową, ale bez przystanków autobusowych

Taka sytuacja powoduje, że niezbędna jest rozbudowa infrastruktury transportowej. Spółka Wrocławskie Inwestycje, po analizie ofert, wybrała niedawno wykonawcę prac budowlanych dla pierwszego etapu rozbudowy al. Architektów (500 m od ul. Brzozy). To Berger Bau Polska, która zaproponowało kwotę 8,72 mln złotych przy miejskim budżecie 12,1 mln zł.

Fot. Daniel Siwak | Aleja Architektów w obecnym etapie zostanie wybudowana jako odcinek półkilometrowy

Nowa jezdnia w kierunku południowym będzie miała szerokość 7 m, a chodnik i droga rowerowa – obie po zachodniej stronie ulicy – odpowiednio 3,5 i 2,5 m. Do tego planowana jest zieleń, rozgraniczająca część dla pieszych i rowerzystów. W dalszych etapach powstaną kolejne fragmenty al. Architektów, w tym ten łączący ją z ul. Szczecińską pod wiaduktem Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (droga ekspresowa S8).

W kwestii infrastruktury dla autobusów miejskich to na tym odcinku nie jest planowana. Powinna jednak powstać na kolejnych ponieważ projektowana pętla Nowe Żerniki ma umożliwiać wjazd autobusom. Warto jednak wspomnieć, że od miesięcy wyznaczono są już przystanki "Barskich", "Brzozy' i "Konińska", które aktualnie nie są używane. Tworzą one pętle uliczną wokół ulic: Architektów, Brzozy, Maya, Konińska, Grabowa, Kosmonautów.

Nowa pętla nawet na trzy linie tramwajowe

Z kolei na etapie wyboru najkorzystniejszej oferty, jest przetarg dotyczący dokumentacji trasy tramwajowej wzdłuż al. Architektów w raz z pętlą autobusowo-tramwajową. Oferty otwarto pod koniec listopada, zgłosiło się czterech potencjalnych wykonawców. Trzy sposób nich mieszczą się w budżecie Wrocławskich Inwestycji, który wynosi 2,06 mln zł. 
  • BIPROGEO-PROJEKT Sp. z o.o. z Wrocławia: 1,70 mln zł, 
  • Dolnośląska Pracownia Projektowa Sp. z o.o. z Wrocławia: 1,74 mln zł, 
  • DATABOUT Sp. z o.o. z Warszawy: 1,95 mln zł, 
  • Value Engineering Sp. z o.o. z Warszawy: 3,21 mln zł.
Fot. Daniel Siwak | Torowisko wzdłuż al. Architektów powstanie po wschodniej stronie (prawa strona kadru)

Nowy odcinek torowiska ma być połączony z ul. Kosmonautów wyjazdami w obydwu kierunkach. Na al. Architektów wyznaczono pięć przystanków w rejonie: skrzyżowania z ul. Kosmonautów, skrzyżowania z ul. Brzozy, planowanego skrzyżowania z przedłużeniem ul. Grabowej, planowanego "Wrocławskiego Centrum Sportu" oraz na samej pętli. Wskazaniem jest to, że każdy z peronów ma mieć długość od 35 do 45 m. Będą na nich: słupek przystankowy, wiaty trójmodułowe lub czteromodułowe, kosz, ławki oraz tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – tylko na peronach w kierunku centrum.

Co do samej pętli to ma być dostosowana do obsługi nawet trzech linii tramwajowych. W zakresie komunikacji autobusowej, to powinna umożliwiać kończenie trasy dla przynajmniej linii oraz posiadać taki układ peronów, który umożliwiałby także wjazd kieszeniowy. Wrocławski magistrat planuje obsługę zajezdni tramwajowej przez nocne linie autobusowe.  Po wschodniej stronie al. Architektów należy zaprojektować chodnik o szerokości 2 m i drogę dla rowerów o szerokości 2,5 m nawierzchni bitumicznej, oddzielone od torowiska pasem z wysoką zielenią.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne

Komunikacja

GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne

Metropolia GZM 10 października 2025

Wrocław. Poznańska bez tramwajów MPK i bez projektanta [zdjęcia]

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Zobacz również:

GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne

Komunikacja

GZM inwestuje w 42 nowoczesne pojazdy elektryczne

Metropolia GZM 10 października 2025

Wrocław. Poznańska bez tramwajów MPK i bez projektanta [zdjęcia]

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Komunikacja

Budapeszt z planami przebudowy kolejki HEV

Przemysław Farsewicz 31 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij